חיפוש

זכויות וחובות של זוגות לא נשואים בישראל

זוגות לא נשואים החיים יחד זוכים לזכויות וחובות מוגבלות בחוק הישראלי. מציאות זו מעוררת דילמות משפטיות וחברתיות שונות. במאמר זה נסקור את היבטי הזכויות והחובות העיקריים של זוגות אלה.

 

זכויות כלכליות

חלוקת רכוש ונכסים משותפים בעת פרידה היא אחד האתגרים המרכזיים לזוגות לא נשואים. בהיעדר הסכם ממון מפורט, זכויות הבעלות על הרכוש ייקבעו על פי הוראות חוק השיתוף. בית המשפט יבחן את תרומת כל צד לרכישת הנכסים המשותפים ואת מידת השתתפותם בהוצאות המשק הבית. לעיתים תידרש הוכחת תרומה כספית ישירה כדי לקבוע זכויות בעלות על נכסים ספציפיים. במצבים כאלה ואחרים מומלץ להסתייע עם עורך דין מומלץ.

סוגיה משמעותית נוספת היא דירת המגורים המשותפת. בהיעדר רישום כבעלים משותפים, חלקי הבעלות יוגדרו על סמך השקעה כספית ישירה בדירה ותשלומי משכנתא וחשבונות. בן הזוג שאינו רשום כבעלים עלול למצוא עצמו ללא זכויות מגורים בדירה לאחר הפרידה.

בתחום הפנסיה וביטוח לאומי, זכויות בן/בת הזוג הלא נשואים מוגבלות. הם אינם נחשבים כ"זוגיות" לפי חוק הביטוח הלאומי, ובמקרים מסוימים בלבד יוכלו לקבל קצבת שאירים מהמוסד לביטוח לאומי בעת פטירת בן/בת הזוג. כמו כן, בהיעדר צוואה ספציפית, הם אינם נחשבים ליורשים חוקיים זה של זה.

 

זכויות אישיות

בישראל, להורים לא נשואים יש זכויות הוריות זהות להורים נשואים ביחס לילדיהם המשותפים. עם זאת, מעמדם האישי של בני הזוג ביחס זה לזה אינו מוסדר במערכת היחסים המשפטית הנוהגת עבור זוגות נשואים. בהיעדר צוואה, בן/בת הזוג הלא נשואים אינם נחשבים כ"קרובי משפחה" ולכן לא יהיו זכאים לקבל החלטות רפואיות וטיפוליות במקרה של מצב רפואי קשה של בן/בת הזוג. יתרה מזאת, הם גם אינם נחשבים יורשים חוקיים אלא אם יש צוואה המגדירה זאת במפורש. DO משפחות חד-מיניות עלולות להידרש להיאבק על מעמדן במצבים אלה, למרות שההכרה בזכויות משפחתיות של זוגות אלה הולכת ומתרחבת בשנים האחרונות.

 

חובות כלפי המדינה

מבחינת החובות למדינה, זוגות לא נשואים אינם נחשבים ל"משפחה" אלא כשני יחידים נפרדים. כל אחד מבני הזוג חייב לדווח על הכנסותיו ונכסיו ולשלם מס הכנסה ומיסים על רכוש בנפרד, כמו יחידים רווקים. הם אינם יכולים לקבל את ההטבות וההקלות המגיעות לזוגות נשואים בתחום המס. לגבי תשלום דמי ביטוח לאומי, חובת התשלום חלה על כל אחד מבני הזוג כיחיד נפרד. אין התחשבות בהכנסה המשולבת של שני בני הזוג כפי שקיימת עבור זוגות נשואים. עם זאת, חשוב לציין שהכנסות ונכסים משותפים של זוגות לא נשואים עלולים להתחייב במס בצורה שונה. מומלץ להיוועץ עם מומחי מס ביחס להשלכות המס במקרה ספציפי.

 

הסדרים חלופיים

למרות המגבלות הרבות, יש אפשרויות להסדיר את מעמדם של זוגות לא נשואים. האפשרות הראשונה היא לערוך הסכם ממון מקיף המגדיר את זכויותיהם הכלכליות והרכושיות. בהסכם כזה ניתן להסדיר נושאים כמו חלוקת רכוש, זכויות בדירת מגורים, ירושה וכדומה בהתאם לרצונם.

אפשרות נוספת היא מעמד "ידועים בציבור" המקנה זכויות שוות לזוגות נשואים כולל הכרה של ביטוח לאומי, בדרישת מזונות במקרה של פרידה, הסדרי רכוש, ירושות וכו.

חלופה מקיפה נוספת היא נישואין אזרחיים, המקנים את מלוא הזכויות והחובות החלות על זוגות נשואים, למעט הכרה של הרבנות

זוגות לא נשואים בישראל

אולי תאהבו גם את