חיפוש

הסכם ממון לאחר נישואים – האם זה כדאי?

בשנים האחרונות זוגות רבים עורכים הסכמי ממון לאחר נישואים של שנים רבות. מדוע הם עושים זאת והאם זה כדאי? על כך בכתבה הבאה.

 

מדוע לעשות הסכם ממון לאחר הנישואים?

אחת התופעות הנפוצות ביותר בארץ בעקבות העלייה בגירושים, היא כתיבת הסכם ממון לאחר 10-20 שנות נישואים ולעיתים אף יותר. על פי החוק אין בכך מניעה וניתן לקבל תוקף משפטי על הסכם ממון שנכתב לאחר הנישואים למרות שהתהליך שונה מהסכם ממון לפני הנישואים שדורש רק אישור נוטריוני.

לעומתו, הסכם ממון לאחר הנישואים מחייב אישור משפטי. הקושי הגדול הוא העניין הרגשי והכלכלי שלפתע עולה על סדר היום ומייצר מתח גבוה בין בני הזוג בשונה מזוג העומד להתחתן שאין לו רכוש משותף עדיין. אז מדוע הזוגות הוותיקים עושים הסכמי ממון? – הסיבות הן תולדה של מערכת היחסים.

כאשר עולה חשד על ניהול מערכת יחסים נוספת מחוץ לנישואים, צופים פרידה, עומדים לקבל ירושה או נכס במתנה וכד'. במידה ואין הסכם ממון כל הכספים והנכסים גם אם יתקבלו בירושה, מתחלקים באופן שווה בין בני הזוג. הסכם הממון מונע את החלוקה של רכוש וכסף שמתקבל במתנה או בירושה, אך לגבי כספים שאינם ברי איזון יש מחלוקת בהסכם ממון.

 

מה הם כספים שאינם ברי איזון?

כל הכספים שאינם נכנסים להסכם הממון בהתאם לדיון המשפטי הם כספים שאינם ברי איזון. למשל, חסכונות פנסיוניים. ניתן להחליט שכל אחד נשאר עם הפנסיה שלו ללא חלוקה, אך זה צריך להיות מוגדר בהסכם בצורה משפטית.

ייתכן גם שלפני הנישואים ובמהלכם עבדתם במקומות עבודה שונים בהם הפרישו לכם כספים לקופות גמל ולפנסיה ואינכם יודעים מה והיכן הם מנוהלים על מנת לדון על החלוקה שלהם בהסכם הממון. כיום ניתן למצוא חסכונות פנסיוניים באמצעות אתרים כדוגמת https://silver-mountain.co.il.

 

האם כדאי לעשות הסכם ממון לאחר כל כך הרבה שנים?

אצל זוגות רבים הסכמי ממון שנערכים לאחר שנים רבות של נישואים גורמים למתח רגשי בין בני הזוג ועלולים להביא לגירושים. לפיכך, יש לשקול את הכדאיות של ההסכם לאחר שנות נישואים רבות. ייתכן וזהו רק תירוץ לנישואים שגם כך היו מסתיימים לבסוף.

זוג שעורך הסכם ממון לאחר שנים רבות חייב להיות בוגר ואחראי, להגיע לעמק השווה בצורה ידידותית כי אם לא, יהיה קשה לתקן את המערבולת אליה נכנסים. מדובר על זוגות עם ראש פתוח שמכילים את הסכם הממון וסומכים אחד על השני לאחר תקופה ארוכה של נישואים. רוב הזוגות יתנהלו בצורה אחרת וטבעית בסך הכל.

הרגשות יצופו, מילים שלא צריכות להיאמר יאמרו והמתח הזה עלול לחסל אימפריה של שנות נישואים. זהו מצב לא פשוט ולא מומלץ להיכנס אליו מלכתחילה. לפיכך, יש לחשוב היטב לפני שעושים צעד כזה.

לחיצת ידיים עם שטרות

אולי תאהבו גם את