חיפוש

היזמים חזרו לתפקד – לאן ענף הבניה מכוון?

תחילתה של מגפת הקורונה לוותה במשבר קצר בענף הבנייה, שבא לידי ביטוי בהפסדים נקודתיים של יזמים שונים.

יחד עם זאת, עם חלו המשבר הזמני בענף, התגלתה דווקא עלייה בביקוש.

הלקוחות חזרו לקנות, היזמים חזרו לעבוד והמכירות רק עלו.

אבל המגמות השתנו והענף, כנראה כבר לא יחזור להיות מה שהיה בעבר.

 

אז מה השתנה ואיך זה נראה בשטח?

שינוי מגמות בלתי צפוי

יזמים בענף הנדל"ן התקפלו ונעלמו בתחילת משבר הקורונה.

משבר כלכלי בעתיד הנראה לעין הביא לחששות כבדים לגבי עתידו של הענף, אבל במקום לקרוס, נראה כי ענף הנדל"ן דווקא פורח בימים לקראת סוף המשבר.

היזמים חזרו לעבוד ולהשקיע בפרויקטים בכל הכוח, כמו גם ענפי משנה בענף, שחזרו לפרוח, ביניהם במות הרמה למכירה, חפירת כלונסאות, מסורי יהלום ניסור בטון ועוד.

אבל המגמות השתנו באופן כזה שרק מעטים יכלו לחזות.

 

פינוי בינוי במרכזי הערים

פרויקטים של פינוי בינוי במרכזי הערים קיבלו חשיבות יתרה, שכן המחירים של הבתים היקרים במרכזי הערים הפסיקו לעלות והיזמים מבינים כי השקעה באפיקים אלה עשויה שלא להניב להם רווח ואף להביא אותם לידי הפסד.

כמו כן, הציבור כבר פחות מעוניין להשקיע במגורים יקרים במרכז העיר, במרחק גדול מהמרחבים הפתוחים של הטבע, בצפיפות גבוהה שלא מאפשרת למצוא שקט ושלווה בימים של סגר.

 

בנייה חדשה בשולי הערים הגדולות

לצד פרויקטים של פינוי בינוי, גם שולי הערים מרוויחים מהמצב, שכן הפיתוח באזורים אלה נחשב דווקא משתלפ.

הביקוש גדול יותר, העלויות נמוכות יחסית והחיים בשולי העיר, כך נראה כרגע לפחות, עשויים להיות נעימים יותר וצפופים פחות מאשר במרכזים השוקיים של הערים הגדולות.

 

השקעה ופיתוח בפריפריה

הסגרים הממושכים שתושבי ישראל והעולם חוו בשנתיים האחרונות הביאו רבים להבין, כי חיים במרכזי הערים הגדולות, בבתים יקרים וקטנים יחסית, בשכונות עמוסות, בלי מרפסת, הם כבר לא כל כך אטרקטיביים.

בעלי הממון, אשר לפני משבר הקורונה נהנו מחיים בלב מרכזי התרבות, הבילויים והקניות של המדינה, מצאו את עצמם סגורים בבתים קטנים, ללא אפשרות לצאת למרחבים הפתוחים כדי להתאוורר, ללא מרפסת ועם הרבה זמן פנוי בחברת המשפחה.

כל זה הביא את אותם בעלי ממון ממש, לחפש אחר חלופות דיוק, אשר יאפשרו להם לצאת אל הטבע לעיתים תכופות, לשחות בבריכה פרטית בחצר הבית ולשחק טניס במגרש הפרטי.

במחיר דומה למה ששילמו עבור הבית במרכז העיר, הם מעדיפים לרכוש כיום בית גדול בפריפריה, הרחק ממרכז העניינים וקרוב לטבע.

 

לסיכום

כמו ענפים רבים אחרים, גם ענף הבנייה לא גווע. הוא פשוט השתנה. אזורי הביקוש עברו לפריפריה, העדפות הלקוחות השתנו והיזמים יכולים להמשיך להשקיע בפרויקטים, שיש להם ביקוש, כפי שלא היה מעולם בעבר.

 

במה טלסקופית חשמלית

אולי תאהבו גם את