חיפוש

מתי נוכל לערער על צוואה?

רובנו אולי לא אוהבים לחשוב על הרגע הזה, אבל בסוף זה מגיע. ההורים שלנו מזדקנים ועוברים מן העולם. בדרך כלל הם ישאירו צוואה. מה עושים אתה? מי אחראי לוודא שעומדים בתנאים שלה? ומתי נוכל לערער על צוואה? אם יש בכך צורך? כל הפרטים ממש כאן לפניכם.

 

מה זה צוואה בעצם?

הצוואה אינה סתם עוד מסמך,  אלא מסמך משפטי מהותי ביותר. הוא קובע פעמים רבות, את העתיד הכלכלי של היורשים. המנוח, חוסך ועומל שנים רבות, ובסוף, מיטב כספו נשאר בעולם. לאן הולך הרכוש? הצוואה היא המסמך שמסדר את הדברים. זו הסיבה שחוק הירושה ממש מפרט לגבי אופן כתיבת הצוואה, ומה הדין כשהיא לא מנוסחת כפי הכללים.

החוק מפרט לגבי צוואה בכתב יד, לגבי צוואה בפני עדים, לצוואה שנערכת בפני רשות ציבורית, ואפילו לצוואה שנערכת בעל פה. כמובן שיש קריטריונים ופרמטרים לגבי כל סעיף וסעיף בפני עצמו. עורך דין לעינייני צוואות וירושות יודע לעבור על כך סעיף וסעיף של הצוואה עצמה, ולוודא שהוא תקין, או, מצד שני, לערער על חוקיותו, במידת הצורך.

יהיה למעשה

באילו מקרים נוכל לערער על הצוואה?

לפעמים זה דברים שאנחנו חושבים שקיימים רק בסרטים, אבל לא, גם במציאות, ישנן לא מעט מחלוקות, ומטבע הדברים עולה השאלה, מתי אפשר לערער על הצוואה? חוק הירושה קובע עקרונות שונים שמטרתם להבטיח שהצוואה ניתנה מרצונו החופשי של היורש, וללא השפעה או לחץ של גורמים חיצוניים.

כשיש חשד שהצוואה לא משקפת את כוונותיו של המנוח, אם זה כי עורך הצוואה לא היה כשיר מבחינה משפטית ואם זה מטעמי חוסר יכולת נפשית. במקרה כזה, הצוואה תבוטל.

 

מלבד חוסר כשירות, באיזה מקרים נוספים ניתן לערער על הצוואה?

אם יש חשד לכך שהצוואה לא באמת שיקפה את רצון המנוח ביום האחרון לחייו, אפשר לטעון להשפעה בלתי הוגנת בעת כתיבת הצוואה. בנוסף, ישנן דרישות צורניות לכתיבת הצוואה, ואם הצוואה לא עומדת בתנאים אלה, ניתן להגיש התנגדות לקיומה.

 

איך עובד הליך הערעור?

קודם כל, יש להגיש התנגדות לקיום הצוואה, ובכך לנסות להביא לפסילתה. את ההתנגדות מציגים ללשכת הרשם לענייני ירושה. לאחר מכן, ההכרעה תעבור לבית המשפט לענייני משפחה, שם מן הסתם יהיה צורך בעזרתו של עורך דין לענייני צוואות וירושות. אם אכן יתברר, במסגרת בדיקת הנסיבות בהן נערכה הצוואה, שהטענות אכן משקפות, אזי יהיה אפשר לבטל חלק, או את מלוא הצוואה.

לסיכום, אם ישנו חשד להשפעה חיצונית לא הוגנת על כותב הצוואה, או חוסר כשירות משפטי, שיכול להתרחש לפעמים בגלל חוסר כשירות נפשי, ניתן יהיה לבקש לערער על הצוואה. בסוף, מדובר בעניין רגיש מאוד, ופעמים רבות גם בסכומים לא קטנים, כך שכסף, יחסים משפחתיים, והרבה רגשות, נמצאים במוקד המחלוקת.

רָצוֹן

אולי תאהבו גם את