חיפוש

מעבר יחידה בשירות הצבאי – איך עושים זאת?

צה"ל הוא גוף ענק עם מאות אלפי חיילים ומפקדים בסדיר ומילואים. בכל שנה מתגייסים אלפי חיילים חדשים ומקבלים שיבוצים, אך לא כולם מקבלים את השיבוץ שבחרו. לפעמים מקבלים שיבוץ שיכול לא להתאים ואף להכניס למצוקה נפשית גדולה. ישנה אפשרות לעבור יחידות בתוך הצבא, אך מעבר זה יכול להיות מורכב. הכנו לכם מדריך למעבר יחידות בתוך הצבא.

 

השיבוץ בצה"ל

השיבוץ לשירות הצבאי נקבע על ידי כמה פרמטרים: היכולות הפיזיות של המלש"ב שנבחנות בצו הראשון, מבחנים פסיכוטכניים שנעשים גם הם בצו הראשון, והעדפות החייל שנקבעות במנילה שמקבלים לאחר הצו הראשון. הצבא משקלל את כל הגורמים האלה ומייצר שיבוץ.

יש לזכור שבסופו של יום, השיבוץ נקבע בעיקר על פי הצורך של הצבא בנקודת הזמן הנוכחית, ולכן חיילים רבים יכולים לקבל שיבוץ מתסכל שלא מתאים להם. שיבוץ כזה יכול ליצור חיילים חסרי מוטיבציה, וכך גם החייל וגם הצבא מפסידים. למרות היות הצבא גוף גדול ולפעמים אטום לפרטים בתוכו, יש אפשרות לשנות את השיבוץ ולעבור תפקידים גם אחרי שהתחלתם את השירות. במקרים כאלה תוכלו לקבל סיוע לחיילים בעניינים צבאיים עם המסייעת.

 

מעבר בין יחידות בעקבות שינוי פרופיל

אחת הדרכים לשנות את השיבוץ בצה"ל היא לשנות את הפרופיל הצבאי שלכם. הפרופיל קובע את הכשירות הפיזית והנפשית של החייל. הוא נקבע על ידי ועדה רפואית במהלך הצו הראשון או שהוא יכול להשתנות במהלך השירות.

תוכלו לבקש להוריד את הפרופיל בעקבות מצב נפשי ובכך לשנות שיבוץ מתפקידי לחימה לתפקידים עורפיים, בהם יש יותר גמישות בתנאים. שינוי הפרופיל בעקבות מצב נפשי נעשה לאחר שיחות עם קב"ן (קצין בריאות נפש) ועמידה בפני ועדה רפואית. תוכלו גם להביא חוות דעת לגבי מצבכם הרפואי בשביל להוריד או להעלות את הפרופיל. הרופא האישי שלכם ורופאים מומחים אחרים יכולים לתת את חוות דעתם. תוכלו גם לבקש ועדה רפואית נוספת שתתחשב בחוות הדעת הזאת. הורדה או העלאה של פרופיל יכולות להיכרך בתהליך מורכב, וכדאי להתייעץ עם מומחים שמכירים את צה"ל כדי להקל על עצמכם.

 

שינוי שיבוץ בתוך היחידה

חייל יכול לנסות לשנות את התפקיד והשיבוץ שלו בתוך היחידה. שינוי כזה נמצא בסמכות מלאה של המפקדים ביחידה, ויכול להתבצע על בסיס בקשה מהמפקדים ולאחר שיחות איתם. יתכן שהמפקדים יוכלו לשנות את השיבוץ והתפקיד מבלי לעבור בסיס או יחידה, ותהליך זה הוא יותר פשוט.

 

טופס 55

אם אתם מעוניינים לעבור יחידה, מסיבות שונות כמו תנאי השירות, המרחק מהבית או אופי התפקיד – תצטרכו למלא טופס 55. טופס זה מפרט את בקשת השינוי של החייל, הוא כולל את חוות הדעת של המפקד ולאחר מכן יעבור לסמכויות הנוספות שאחראיות על השיבוץ. במקרה של ניסיון לשנות את השיבוץ בעזרת טופס 55, כדאי לפנות לעורך דין צבאי ולמלא את הטופס עם המילים המדויקות שיגרמו למפקדים להבין את הצורך בשינוי.

 

סיכום

שינוי תפקיד בצה"ל יכול להיות תהליך מורכב, שנעשה מול גוף גדול בעל צרכים מסוימים ולפעמים בעל אטימות כלפי החיילים המשרתים, אבל תהליך זה אפשרי. יותר קל לשנות את השיבוץ לפני הגיוס אבל גם לאחריו הדבר אפשרי. בשני המקרים כדאי להיעזר בעורך דין צבאי ללוות את התהליך.

צבאי

אולי תאהבו גם את

מה הפח הכי טוב
מה הפח הכי טוב?

בתי עסק, ארגונים, חברות ומוסדות ציבור, חייבים לבחור את הפח שהכי מתאים גם להם וגם לעובדים או לעוברי אורח. במאמר הבא נסביר מה ההבדל בין

קראו עוד »
4 דרכים להנציח את יקירכם
4 דרכים להנציח את יקירכם

הפרידה מהיקרים לליבנו היא אחד הרגעים המורכבים והעצובים בחיינו. אחת הדרכים להתמודד עם הכאב והאובדן היא להנציח את זכרם בצורה מכובדת וראויה. מהם אם כן

קראו עוד »
גולות מבריקות
איך מבריקים שיש

ניקיון של שיש צריך להתבצע תוך היכרות עם סוגי השיש השונים. שכן, מעבר למראה והעיצוב יש לכל שיש את התכונות הייחודיות שלו שמשפיעות על המרקם

קראו עוד »