חיפוש

מהן עבירות צווארון לבן?

עבירות צווארון לבן מסווגות כעבירות פליליות שקשורות בלקיחת כספים מהארגון שבו עובד מבצע העבירה, באופן ישיר (ע"י מרמה, מעילה וכיו"ב.) או באופן עקיף (ע"י קבלת טובות הנאה וכד'). מקורו של השם "צווארון לבן" לקוח מן העובדה כי מבצעי עבירות אלה לרוב עובדים במינהל בארגון. בהרבה מצבים מדובר בעובדים בכירים ואפילו במנהלי הארגון, אך גם בעובדים זוטרים.

 

מהם המניעים לביצוע עבירות צווארון לבן?

מבין ההסברים המקובלים לביצוע עבירות צווארון לבן, ניתן למנות כמה:

  1. תאבת בצע של מבצע העבירה.
  2. למידה מהאחר – בהרבה מצבים, עבירות צווארון לבן מבוצעות כתוצאה מלקיחת דוגמא מדמות אחרת בארגון, כגון: הבוס, שביצע אותן בעצמו.
  3. ביצוע עבירה על רקע אידאולוגי – מצבים בהם אדם מבצע עבירה, כגון: העלמת מס, מתוך אידיאולוגיה ואמונה כי איננו צריך לשלם את המס.
  4. ריגוש – לעיתים, אנשי צווארון לבן עשויים לבצע עבירות, משום שהן מקנות עבורם ריגוש.
  5. ביצוע פשע מתוך נקמנות – כשעובד מסוים מרגיש שהחברה בה הוא עובד, איננה מעריכה אותו באופן מספק, או שהשכר אותו הוא מקבל הינו נמוך מידי, ייתכן כי יבצע הוא פשע מתוך רצון לנקמה.

 

סוגי עבירות צווארון לבן

בהגדרת "עבירות צווארון לבן" נכללות עבירות כלכליות ופליליות. חלק מהעבירות הללו מתבטאות כהלבנת הון וחלקן מתבטאות כעבירות מס. בנוסף לכך, קיימות עוד עבירות שונות, כגון: עבירות מחשב, שיש להם היבטים כלכליים ויכולים גם הם להיחשב בהגדרה של " עבירות צווארון לבן".

המשותף לכלל עבירות "צווארון לבן" שהם פשעים שקשורים לעניינים פיננסיים וכלכליים ובד"כ הם נעשים מתוך העדפת אינטרס אישי על פני אינטרס ציבורי. עבירות אלה בהרבה מצבים קשורות לעובדים בכירים בענף העסקי. ככלל, קיימים כמה סוגי עבירות צווארון לבן וביניהם:

  1. עבירות שוחד
  2. עבירות מרמה והפרת אמונים
  3. עבירות ניירות ערך
  4. קבלת דבר במרמה
  5. זיוף מסמכים
  6. רישום כוזב במסמכי תאגיד
  7. עבירות הלבנת הון ומס הכנסה.

 

איך ינהג אדם באם קיים נגדו חשד לביצוע עבירת צווארון לבן?

ברגע שאדם מבין כי הוא חשוד בביצוע עבירת צווארון לבן, עליו לחשוב היטב כיצד להגב לכך ואיזו גרסה למסור. עליו לברר מהן הזכויות הנתונות לו כחשוד בביצוע העבירה. לרוב, מתקיימת חקירה סמויה כנגד החשוד, אשר עשויה להימשך תקופה ארוכה, עד אשר הופכת היא לחקירה גלויה.

על החשוד לקחת בחשבון, כי במהלך החקירה כנגדו, עשויים להיות איומים על פרנסתו או הגבלה על היכולת שלו להמשיך לעבוד במקום עבודתו וכמו כן, עשוי להיות קיים גם איום על המוניטין שלו באם התקשורת תיכנס לתמונה.

ההמלצה החשובה ביותר עבור החשוד בביצוע העבירה, הינה לפנות לעורך דין מומחה בתחום צווארון לבן, בכדי לקבל ממנו ייעוץ מקצועי וליווי בהליך המשפטי. הדרכה נכונה וכמו כן ליווי קצועי של עורך דין מומחה בתחום עשויה למזער את הנזקים הכלכליים ואת רמת הענישה שעשוי לקבל הנאשם.

איש חותם על מסמך

אולי תאהבו גם את