חיפוש

מהו תפקידו של פסיכולוג בטווח הארוך

אחת המגמות המשמחות של השנים האחרונות היא הסרת הסטיגמה מפנייה לטיפול פסיכולוגי. בעבר הפונים לטיפול פסיכולוגי סבלו מסטיגמות שונות, אך כיום רבים פונים לטיפול כזה ללא חשש. גם אנשים שלא סובלים מהפרעות נפשיות ספציפיות יכולים לקבל הרבה מטיפול פסיכולוגי ולשפר את חייהם באופן ניכר. במאמר זה נרחיב על טיפולים פסיכולוגיים, תפקידם ושיטות הטיפול המרכזיות.

 

קודם כל – מה זה טיפול פסיכולוגי?

טיפול פסיכולוגי הוא שם כולל לקשת רחבה של טיפולים הכוללים שיחה עם איש מקצוע המטרתה לשפר את מצבו הנפשי של המטופל להשיג מטרות הכוללות התמודדות עם אירועים שונים ומצבים נפשיים. הטיפול הפסיכולוגי חושף את הדברים המודעים והבלתי מודעים הגורמים למצוקה בקרב המטופל ומסייע לו להתמודד עימם.

 

כיצד ניתן לדעת אם אני זקוק לטיפול פסיכולוגי?

ההחלטה לפנות לטיפול פסיכולוגי לאו דווקא קשורה למצוקה "אובייקטיבית", וטיפול יכול לסייע בכל קושי להתמודד עם נסיבות החיים. מומלץ מאוד לפנות לטיפול פסיכולוגי אם אתם חווים מצוקה רגשית שפוגעת בשגרת יומכם ובתפקודכם, אם אתם מזהים בעיות התנהגותיות וקשיים בתחום החברתי והבין אישי, אם אתם נמצאים במשבר חיים ומתקשים להתמודד עימו וכן אם אתם מרגישים שמשהו חוסם אתכם מלצמוח.

 

שיטות טיפול פסיכולוגי

ישנן מספר זרמי טיפול מרכזיים:

  • טיפול פסיכודינאמי: שיטה המתמקדת בחשיפת הגורמים הבלתי מודעים ואירועי העבר הגורמים למצוקה שאנו מרגישים. שיטה זו מתאימה לטיפול בדיכאון, חרדה, הפרעות אכילה וכן לקשיים בין אישיים.
  • טיפול קוגניטיבי התנהגותי: שיטה המניחה כי מצוקות וסימפטומים רגשיים רבים נוצרים כתוצאה מעיוותי מחשבה ודפוסי חשיבה לא רציונאליים, ולכן הפתרון ששיטת טיפול זו מציעה היא זיהוי דפוסי המחשבה השגויים ונטרולם. כך למעשה המטופל לומד להרחיב את שליטתו בחייו ולהתמודד עם סיטואציות וחוויות רגשיות שונות.
  • תרפיה באומנות: תרפיה באומנות הוא שם כולל לשיטות טיפול באומנות, כאשר ישנן שיטות טיפול במוזיקה, ריקוד, אומנות פלסטית, ספרות ועוד. המטרה של טיפול זה היא לעבד ולדון בקשיים ומצוקות רגשיות. טיפול זה מתאים לאנשים המרגישים בנוח להתבטא בתחומים האומנותיים בהם הטיפול עושה שימוש ומתבטאים באמצעותם טוב יותר מאשר באמצעות שיחה.
  • שיטות המותאמות להפרעות ומצוקות ספציפיות: ככל שעובר הזמן מתפתחים טיפול המתאימים באופן ספציפי להפרעות ומצוקות שונות. כך למשל טיפול דיאלקטי מתאים לטיפול בבעלי הפרעת אישיות גבולית וכן טיפול בפגיעה עצמית ומחשבות אובדניות.

 

היכן מוצאים מטפל מתאים?

ניתן לקבל הפנייה ראשונית לטיפול במספר דרכים: ניתן לפנות לרופא המשפחה ולבקש המלצה, לבקש המלצות מחברים או קרובים הבקיאים בעניין, לחפש אתרי אינטרנט של מטפלים ולראות אם שיטת הטיפול מדברת אליכם או לפנות למכון פרטי המתאים בין מטפלים למטופלים.

כיום קיימת אינפורמציה רבה על מצוקות והפרעות נפשיות ואנחנו מעודדים אתכם להשתמש בה כדי לסייע לעצמכם. אם אתם סובלים ממצוקה נפשית מכל סוג שהוא, כנסו לאתר – ראש בריא וקראו על מצוקות נפשיות ושיטות טיפול שעשויות להיות רלוונטיות עבורכם.

כדורים של סמיילי

אולי תאהבו גם את