חיפוש

זימון לחקירה פלילית במשטרה – עשה ואל תעשה

חקירה במשטרה היא דבר מבהיל ומפחיד. בין אם אתה מוזמן לחקירה כעד או כחשוד, תוצאות החקירה שתעבור יכולים לגרום לסגירת התיק וזניחת החשדות נגדך, ויכולים במקרים אחרים להוביל להגשת כתב אישום ובסופו של דבר אפילו לישיבה בכלא. ערכנו  את המדריך הקצר, ובו טיפים לכל מה שיש לעשות במידה וזומנת לחקירה, כמו גם דברים שאסור לעשות בשום פנים ואופן במקרה כזה. 

 

מה זה חקירה בהזהרה ומה הוא תשאול של עד?

המשטרה יכולה לזמן אנשים לתת עדות או לענות על שאלות בשני מקרים. הראשון הוא חקירה באזהרה. חקירה זאת מתבצעת כנגד אנשים שיש כנגדם חשד שהיו מעורבים בפעילות פלילית. בחקירה זאת עומדות לזכות העד מספר זכויות כמו שמירה על זכות השתיקה והקראה של האישומים לפני החקירה.

הסוג השני של הזימון לשם מענה על שאלות, הוא זימון כעד ולא כחשוד. חשוב לדעת שלעיתים קרובות המשטרה תזמן אותך לחקירה כעד ואז במהלך החקירה ייהפך התשאול לחקירה באזהרה. לכן גם במקרה שזומנת לתת עדות כעד בלבד ולא כחשוד, כדאי להתכונן לתשאול כאילו הוא היה חקירה באזהרה לכל דבר ועניין.

 

מה לעשות במידה וזומנת לחקירה

במידה וקיבלת זימון לחקירה, ראשית חשוב לפעול בקור רוח ובצורה שלווה. למרות שהזימון הוא מלחיץ ובמיוחד לאנשים שאין להם רקע פלילי ורקע של חקירות במשטרה, חשוב לשמור על שלוות נפש ולפעול בצורה מסודרת. מאוד מומלץ להתייעץ עם עורך דין פלילי כבר בשלב הזה של התהליך המשפטי, בכדי שיוכל לעזור לך להתכונן לחקירה ואף ללוות אותך במהלכה במקרה הצורך.

חשוב להגיע לחקירה המשטרתית מוכנים למצב של כניסה למעצר לאחר סיום החקירה, דבר שקורה פעמים רבות בחקירות מהסוג הזה. אל תשמיד שום ראיות שנמצאות ברשותך ואתה מאמין שיכולות להפליל אותך. לעיתים קרובות יש מספיק עדויות נוספות לעבירה הפלילית, והשמדת הראיות רק מוסיפה עוד סעיף אישום בכתב האישום שמוגש.

 

מה לא לעשות בחקירה משטרתית

חשוב מאוד במהלך החקירה המשטרתית לא לזוז מההמלצות הפרטניות שנתן לך עורך הדין הפלילי שאיתו התייעצת. במידה וסיכמת איתו על שמירה על זכות השתיקה או על מתן פרטים מסוימים לחוקר, כל סטיה מהתסריט שנקבע עם העורך דין עלולה לעלות לך בעונשים כבדים. בנוסף לכך אסור באיסור חמור להתווכח, לקלל או להתנשא על חוקרי המשטרה. התנהגות כזאת יכולה רק להרע את מצבך העתידי.

 

המדריך לעשה ולא תעשה לאחר קבלת זימון לחקירה – סיכום

חקירה באזהרה היא בעצם חקירה של אדם שחשוד בביצוע מעשיים פליליים. לעיתים קרובות מזמנים חוקרי המשטרה את החשוד תחת עילה של מתן עדות ורק במהלך החקירה מגלים לנחקר כי הוא חשוד בעבירה פלילית. חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין פלילי לפני ההגעה לחקירה ולמלא אחרי ההוראות שהוא נתן בצורה מדויקת.

חקירת המשטרה הפלילית

אולי תאהבו גם את