חיפוש

השכלה אקדמית לנשים חרדיות – כל מה שחשוב לדעת

יותר ויותר נשים חרדיות משתלבות במעגלי האקדמיה והעבודה.

מדובר כמובן בצעד מבורך אך הוא דורש את ההתאמות הספציפיות למגזר ייחודי זה.

נוכח האתגרים של נשות המגזר בבואן להיכנס בשערי מוסדות ההשכלה הגבוהה, יש צורך במידת ודאות ובגורמים להיתמך עליהם.

על כן בכתבה הבאה נציג כל מה שחשוב לדעת על השכלה אקדמית לנשים חרדיות.

 

אתן לא לבד

אם בעבר נשים חרדיות משכילות היו מבחינת נחלת מיעוט, הרי שהיום המצב שונה בתכלית. בשנים האחרונות מספר החרדים והחרדיות באקדמיות ביצע זינוק מטאורי והכפיל את עצמו יותר מפעם אחת. אלפי חרדיות לומדות באקדמיה ופונות למקצועות מגוונים כגון חינוך, מנהל עסקים, משפטים ואפילו מדעי המחשב.

על אף הזינוק המרשים במספרים, מובן שהשתלבותן של חרדיות באקדמיה אינה חלקה כמו של נשים חילוניות או אפילו דתיות. אורח החיים המחמיר עשוי לגרום ללא מעט דילמות וסתירות אשר מקשות את ההתנהלות היומיומית. לכן, קיימים היום לא מעט מכונים מסוגים שונים אשר מעודדים השכלת נשים חרדיות ונותנים להן את הכלים להן הן זקוקות בשביל השתלבות אופטימלית. דוגמא בולטת לכך היא  העסק של חוי ארנפלד – לימודים לחרדיות, אשר מסייע לנשים אלו בכל שלב בלימודים, החל מהשלב הראשוני של בחירת המקצוע וכלה בקבלת התעודה הסופית.

 

רוחות שינוי מנשבות באקדמיה

החרדים הם לא המגזר היחיד שנפתח בשנים האחרונות להשכלה הגבוהה. מגזרים נוספים שבעבר לא היו מזוהים עם לימודים באוניברסיטה מגיעים לאקדמיה במספרים מרשימים. בהתאם לכך האקדמיה עושה את השינויים הנדרשים ומתאימה את סדר היום הלימודי לסטודנטים החדשים שלה.

בנוסף, גם הקורונה חוללה שינוי משמעותי במבנה האקדמיה והביאה לכך ששיעורים, הרצאות ואף מבחנים מתנהלים מרחוק ללא חובת הגעה למוסד הלימודים. לכן, היום יותר מתמיד נשים חרדיות יכולות לשלב את סדר יומן עם רכישת השכלה גבוהה. בין שמדובר בלימודי ערב, תואר בפריסה, לימודים דרך הזום ועוד – אפשר בהחלט לעבוד, לנהל משפחה ועדיין ללמוד במקביל לתואר אקדמי מוכר.

 

עם קצת עזרה מהמוסדות הנכונים

חיים סטודנטיאליים אינם בהכרח קלים. הצורך ללמוד ולהתפרנס במקביל עשוי להיות מאתגר גם לסטודנטים לא חרדים, כל שכן לנשים חרדיות אשר לרוב גם תומכות במשפחה ענפה. לכן חשוב להכיר את המלגות והקרנות הרלוונטיות אשר מסייעות לכלל הסטודנטים, ולסטודנטים חרדים באופן ספציפי.

הממשלה מעוניינת בהשתלבות גוברת של החרדים במעגל העבודה, וגם עמותות שונות חרטו על דגלן מטרה זאת. הווה אומר שיש כיום שפע של מלגות הממומנות על ידי גופים שונים ומיועדות להקל על האישה החרדית בבואה ללמוד. חיפוש קצר באינטרנט או היוועצות ביועץ לימודים עשויים לפתוח צוהר לעולם של אופציות מימון אפשריות, אשר משתנות בסכומיהן, תנאי הסף שלהן, ושעות ההתנדבות (או לא) אותן הן דורשות.

 

אולי תאהבו גם את