חיפוש

אילו סוגי עבירות נשק יש – ומהם העונשים עלהן

עבירות נשק הן חמורות ביותר משום הסיכון הגבוה שבביצוען לשלום הציבור ולביטחונו. לעבירות פוטנציאל קטלני לזריעת מוות של בני אדם, לרבות של חפים מפשע. מטרת החוק למנוע מעבריינים ואנשים לא מיומנים להחזיק בנשק על מנת למנוע פגיעה בציבור. החוק קובע שמי שמחזיק נשק בביתו חזקה שהנשק שלו. במאמר זה נדון בסוגי עבירות הנשק השונות בחוק הישראלי ונתייחס לענישה בסוגים השונים.

 

עבירת החזקת חלקי נשק

חוק העונשין העוסק בתחום עבירות הנשק, מבחין בין מספר סוגים שונים של עבירות נשק. החזקת חלקי נשק או תחמושת כמו כדורים הינה עבירה מסוג עוון. בעבירות מסוג זה העונשים עליהם הם משלושה חודשי מאסר ועד שלוש שנים. בהקשר זה, החזקת חלקי נשק נמצאת מבחינה קטגוריאלית באותה רמת עבירה כמו איומים, תגרה, פציעה מעשה מגונה בפומבי וכדומה.

 

עבירת מכירת נשק ע"י גורם מוסמך

מכירת נשק על ידי גורם מורשה לאדם שאינו בעל רישיון נשק היא עבירה שהעונש בגינה מגיע לעד 15 שנות מאסר. במידה והמוכר סבר שקונה הנו בעל רישיון להחזקת נשק, העונש עבור מכירה שכזו יורד משמעותית ומגיע לעד 3 שנות מאסר. הן רשויות התביעה והן בתי המשפט בערכאות השונות, רואים בחומרה יתרה כל עבירת נשק וישנה מגמת החמרה בענישה לשם הגברת ההרתעה.

 

עבירת רכישת ואחזקת נשק ללא רשות

סוג נוסף של עבירות נשק הוא של רכישה או החזקת נשק ללא היתר לכך. עבירות אלו הם מסוג פשע אשר העונש במקרה של הרשעה עומד על מעל 3 שנות מאסר. בהקשר זה, רכישת או אחזקת נשק ללא רשות נמצאת מבחינה קטגוריאלית באותה רמת עבירה כמו, בעילה אסורה בהסכמה, חבלה חמורה וכדומה. העונש המקסימאלי בחוק העונשין על עבירה זו עומד על עד 7 שנות מאסר.

 

ענישה על עבירות נשק שונות

הרשעה בעבירת הובלת נשק או נשיאת נשק בלא רשות, העונש המקסימלי בחוק עומד על עד 10 שנות מאסר ועל הובלה או נשיאת חלקי נשק או תחמושת  עד 3 שנות מאסר. סחר, לרבות ייצור, ייבוא וייצוא, כמו גם כל עשיית עסקה בנשק, הכוללת העברה של נשק מיד ליד בין בחינם או בתמורה ללא רשות היא עבירה חמורה במיוחד והעונש המקסימלי יכול להגיע עד 15 שנות מאסר.

 

על החשיבות של ליווי משפטי

לסיכום עבירות נשק הן עבירות חמורות שהענישה עליהן יכולה להגיע לעונשי מאסר חמורים, בהתאם למדרג הענישה על העבירות השונות. ישנם סוגים שונים של עבירות כפי שציינו לעיל והבדלים משמעותיים בעונש בין העבירות השונות. ישנה חשיבות גדולה לליווי המשפטי ולייצוג של הנאש בערכאות על סוג העבירה שניתן להרשיע בגינה, כמו גם לגובה העונש בהתאם לנסיבות.

עבירות נשק

אולי תאהבו גם את