חיפוש

עבירות שוחד בתפקיד ציבורי

תפקיד ציבורי מביא איתו שורה ארוכה של זכויות וגם חובות.

כפועל יוצא מכך, החוק מתייחס בחומרה לסוגים שונים של עבירות שוחד שמתבצעות תוך כדי התפקיד.

במאמר הבא נסביר מה המשמעות של עבירות שוחד מן הסוג הזה, עם מי אפשר להתייעץ לגביהן ועוד

אחת המטרות העיקריות של דיני העונשין היא לייצר הרתעה. יחד עם זאת, גם המחוקק מבין שעלולים להיות פערים שונים בין דרגת החומרה של עבירות. לכן למשל לא כל עבירת שוחד נמדדת לפי אותם קריטריונים, מה גם שיש משמעות גדולה לשאלה מי ביצע את אותה עבירה לכאורה וכמובן גם מי נפגע ממנה.

תפקיד ציבורי נותן דוגמא מצוינת לאופן שבו החוק מתייחס באופן שונה לסוגים שונים של עבירות שוחד. למרות שחשוב להתייעץ עם עורך דין עבירות שוחד כמה שיותר מוקדם ובלי קשר מה התפקיד של הנאשם, ספציפית במגזר הציבורי יש לזה עוד המון השלכות.

 

מה ההשלכות של עבירות שוחד בתפקיד ציבורי?

מבחינת החוק וגם האינטרס הרחב, תפקיד ציבורי מביא איתו שורה ארוכה של זכויות וחובות. בין היתר, החוק מעניק למשל כוח מסוים לנבחרי ציבור וגם לעובדי ציבור. מצד שני, הוא מחייב אותם בסטנדרטים מסוימים של עקרונות. אז כאשר עובד ציבור חורג מתחום הסמכויות שלו או פוגע באינטרס הציבורי הרחב, הוא צפוי להיענש על כך בצורה חמורה.

החוק מעניש כל סוג של עבירת שוחד בתפקיד ציבורי, כי הוא מבין שהסיבה לכך שאותו נאשם מלכתחילה קיבל את הכוח לידיים שלו קשורה אל התפקיד שאותו הוא ממלא. הבעיה היא שבמקום לשמור על האינטרס הציבורי, עבירת השוחד פוגעת בו.

 

מה עושים במקרה של עבירות שוחד בתפקיד ציבורי?

התייעצות עם עורך דין היא כאמור הדרך הכי טובה למנוע מצב שבו עבירת שוחד בתפקיד ציבורי מסלימה וגוררת אחריה עונש מאסר. נכון שהעונש המינימאלי בגין עבירות כאלה עלול להיות מאסר, אבל זה לא אומר שבהכרח בתי המשפט יטילו אותו.

התפקיד של עורך דין הוא לבחון כל מקרה לגופו ולבדוק מה בדיוק מאפיין את אותן עבירות שוחד בתפקיד ציבורי. כאשר עבירות השוחד הללו נסרקות בצורה מקיפה, המשמעות היא שניתן לבדוק היטב מי נפגע מהן ועד כמה. אז אם הפגיעה באינטרס הציבורי לא הייתה כל כך רחבה, יכול להיות שיהיה אפשר לצמצם את חומרת העונש.

 

החשיבות של ניהול תיק הגנה בצורה מסודרת

עובדים בתפקיד ציבורי צריכים להתייעץ עם עורך דין בשביל לנהל את תיק ההגנה שלהם בצורה מסודרת. מצד אחד, החוק מחמיר עם כל סוג של עבירת עובד כלפי מעביד. מצד שני, החוק גם בוחן את האינטרס הציבורי. אז כדי למנוע מצב של עונש חמור, צריך לנהל את תיק ההגנה לפי נסיבות המקרה והמאפיינים שלו.

 

פסיקה של שופט

אולי תאהבו גם את